Moedig Voorwaarts © Johan Witteman
Moedig Voorwaarts © Johan Witteman
bg09-H

Diederik van Vleuten

Moedig Voorwaarts

‘Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts worden geleefd.’
Deze wijsheid van filosoof Kierkegaard heeft Diederik boven zijn bureau hangen. Om hem eraan te herinneren dat deze uitdagende tijden erom vragen zijn theatrale visie vol op de toekomst te richten. Of op zijn minst op het heden. Aan het verleden besteedde hij in drie bejubelde soloprogramma’s nu wel genoeg aandacht. Nederlands-Indië, de Eerste Wereldoorlog en Winston Churchill zijn geschiedenis. Vanaf nu gaat hij moedig voorwaarts! Of hij als stand-up historian daarin ook slaagt zal de toekomst uitwijzen.

Zo luidde de tekst die ik ruim een half jaar geleden inleverde bij de theaters. Zo luidt dan ook de omschrijving van Moedig Voorwaarts in de programmaboekjes en op de websites. Maar er kwam wat tussen. Het leven voltrekt zich terwijl we andere plannen maken. Het verleden drong zich toch weer op. En zo is dit programma alsnog een programma geworden waar het rijke familiearchief een onontkoombare rol in speelt. Als vanouds zou je kunnen zeggen. Moedig Voorwaarts gaat mede over de vraag in hoeverre gebeurtenissen die zich afspeelden in het verleden doorwerken in generaties die erna kwamen. Hoe het verleden ons helpt heden en toekomst te omarmen. Moedig Voorwaarts staat voor mooie verhalen, een fijne piano, aangrijpende vertellingen waarbij de humor ons stevig overeind houdt. Ik zie uit naar uw komst.

Diederik van Vleuten

Tekst en spel: Diederik van Vleuten 
Website: www.diederikvanvleuten.nl

De pers over Moedig Voorwaarts: 

NRC (★★★★) 

Sublieme verteller Van Vleuten ontroert met ode aan zijn moeder” 

In Moedig voorwaarts toont Van Vleuten zich opnieuw een geschiedenisdocent, cabaretier en meesterverteller ineen.” 

“Met een magistraal verteld en strak gecomponeerd verhaal toont hij hoe hardnekkig spoken uit het verleden kunnen zijn.” 

EW (★★★★): 

Deze nieuwe voorstelling is persoonlijker dan ooit.’’ 

Wie door deze voorstelling niet wordt geraakt, is van steen.’’ 

Dagblad van het Noorden (★★★★)

Van Vleuten pakt je bij de strot.’

Theaterkrant: 

“De combinatie van souplesse en diepgang, historisch bewustzijn en persoonlijke levensherinneringen is Van Vleuten’s indringende theaterstijl.” 

“Als geen ander weet hij familiegeschiedenis in te bedden in het grotere geheel van de wereldgeschiedenis’’ 

“Geschiedenis, rouwverwerking, humor, ‘familiesystemen’, moeder en zoon, oorlog, trauma: het zit er allemaal in, een theatersolo als deze moet gespeeld en gezien worden” 

Agenda

di 06 dec

Moedig Voorwaarts

  • Maastricht
  • Theater aan het Vrijthof
  • 20:00 uur
wo 07 dec

Moedig Voorwaarts

  • Den Haag
  • Het Nationale Theater
  • 20:15 uur
vr 09 dec

Moedig Voorwaarts

  • Zutphen
  • Theater Hanzehof
  • 20:00 uur
di 13 dec

Moedig Voorwaarts

  • Delft
  • Theater de Veste
  • 20:15 uur
wo 14 dec

Moedig Voorwaarts

  • Delft
  • Theater de Veste
  • 20:15 uur
vr 16 dec

dern. Moedig Voorwaarts

  • Leiden
  • Leidse Schouwburg
  • 20:15 uur
Laatste kaarten
Toon meer Toon minder
07 dec

Moedig Voorwaarts

  • Het Nationale Theater
  • 20:15 uur
13 dec

Moedig Voorwaarts

  • Theater de Veste
  • 20:15 uur
14 dec

Moedig Voorwaarts

  • Theater de Veste
  • 20:15 uur
16 dec

dern. Moedig Voorwaarts

  • Leidse Schouwburg
  • 20:15 uur
bg_light

Een verhalenverteller, ragfijn, indringend, warm en artistiek bezeten.

Over Diederik

Diederik van Vleuten, geboren in Den Haag in 1961, begint aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Bij toeval ontmoet hij in 1988 Erik van Muiswinkel en Justus van Oel. Ze halen hem over om bij de cabaretgroep Zak en As te komen spelen. In eerste instantie als pianist, maar dat zal niet lang duren. Diederik wordt steeds meer een edelfigurant die ook mag praten!

Eerste solovoorstelling

Na Zak en As gaat Diederik verder op het podium met Arie van de Wulp, om vervolgens toch terug te keren naar Erik van Muiswinkel. Jarenlang veroveren de Mannen samen de Nederlandse podia. En dan begint er iets te kriebelen. Diederik wil meer en hij wil anders. Hij wil meer vertellen, maar moet dat in toneelvorm of in documentaire? Al schrijvend komt hij uit bij zijn eerste solovoorstelling Daar Werd Wat Groots Verricht.

Diederik van Vleuten“Die mengvorm van humor, theater, geschiedenis, het blijkt dat daar een groot publiek voor is. Ik heb mijn vorm gevonden.”

Zijn eerste soloprogramma Daar Werd Wat Groots Verricht wordt een theaterprogramma over de val van Nederlands-Indië, gebaseerd op memoires en dagboeken uit de archieven van zijn familie.

Nieuw Genre

Met Daar Werd Wat Groots Verricht introduceerde Diederik een geheel nieuw genre in het theater. Het hield het midden tussen een biografie op toneel, een documentaire, een monoloog en conference.

NRC en Telegraaf waardeerden de voorstelling met 5 sterren en de slotvoorstelling haalde het Acht Uur Journaal.

Daar Werd Wat Groots Verricht, onder de regie van Berend Boudewijn, werd gewaardeerd met de Prijs van de Kritiek 2013.

Gevolgd door Buiten Schot (2013), zijn tweede solovoorstelling, over WOI, eveneens door pers en publiek bejubeld.

bg_light

Potent tegengif voor iedereen die iets te veel in het nu leeft.

Parool

De combinatie blijkt een succesformule. Met de archieven van zijn eigen familie en zijn eigen herinneringen in zijn achterzak werkt hij door. Het resultaat mag er wezen. Met een nieuw genre laat hij zijn publiek lachen om de verschrikkingen van het verleden en stuurt hen na afloop gerustgesteld naar huis.

Intussen was daar zijn 3e stand-up history solo: Mijn nachten met Churchill – misschien wel zijn persoonlijkste tot nu toe, die hij speelde tot het voorjaar van 2017.

In mei 2018 staat hij opnieuw de planken op met zijn vierde solo-voorstelling Nog Nooit Vertoond.

Boek
Er was meer te vertellen dat Diederik in zijn theatervoorstelling kwijt kon, daarom verscheen in maart 2018 het boek Daar Werd Wat Groots Verricht. Het verhaal over Diederiks oudoom Jan. Een persoonlijk verhaal van zijn kindertijd op Java, een jeugd in Nederland, een opleiding in Zuid-Afrika en in 1930 de terugkeer naar Indië.

Televisie
Naast zijn theaterwerk werkt(e) Diederik met enige regelmaat voor televisie. Hij maakte deel uit van het cabaret van Kopspijkers en was samen met Erik van Muiswinkel te zien in het succesvolle satirische voetbalprogramma Studio Spaan van Henk Spaan, onder redactie van Julien Bracoo Gartner. In dat programma kropen Diederik en Erik (met dank aan de afdeling snorren en pruiken van Head Affairs) in de huid van bekende (voetbal)figuren.

In 2017 presenteerde Diederik voor Omroep Max Het was oorlog”, een vierdelige documentaireserie over mensen die in de oorlog een keuze moesten maken die bepalend zou zijn voor de rest van hun leven.

In 2018 presenteerde hij voor dezelfde omroep een 6-delige serie over leven en werk van Leonardo da Vinci: Diederik en da Vinci. 

In mei 2021 volgde een samenwerking met NPO’s Andere Tijden van NPO. In ‘De onzichtbare man’  vertelde Diederik over het leven van de oorlogsmisdadiger Jacques Philippa, een theatrale documentaire in de traditie van zijn theatersolo’s. Voor ‘De onzichtbare man’ schreef Diederik het scenario. Een samenwerking die zeker een vervolg krijgt.

Captain Cook Society

In zijn vrije tijd is Diederik lid van de Captain Cook Society. Vanwege zijn niet aflatende in het openbaar beleden liefde voor het antiquarische boek ontving Diederik in 2011 als eerste de Boudewijn Büch prijs.