Diederik van Vleuten – Vierkant – Fotografie Hessel Stuut
Diederik van Vleuten – Vierkant – Fotografie Hessel Stuut
bg09-S

Diederik van Vleuten

Bouwjaar '61

Diederik was bijna 8 jaar toen de eerste mensen landden op de maan. De korrelige beelden van astronauten in witte pakken maakten een onuitwisbare indruk. Net als de beelden en geluiden van Vietnam en Cambodja. En Toppop niet te vergeten. Zijn wereldbeeld werd mede gevormd door Kuifje en Asterix. En misschien is dat nog wel steeds zo.

De kracht en betekenis van herinnering. Daarover gaat Diederik’s 5e solo. Hij vraagt zich af wat er, anno nu, over is van de verbazing, verwondering en bewondering van een ventje van bouwjaar ’61. Goed nieuws: meer dan genoeg om een avond mee te vullen. Na jarenlang zijn voorouders in het theater tot leven te hebben gewekt gaat Diederik nu eindelijk zijn eigen verleden te lijf. Het jongetje van toen kijkt naar de wereld van nu. En andersom. Een halve eeuw terug in de tijd is voor meesterverteller Van Vleuten maar een kleine stap. Wat die kleine stap voor de mensheid betekent weten we na afloop.

Tekst, spel en muziek: Diederik van Vleuten  
Liedteksten:  
Bedevaart: Diederik van Vleuten 
Even Mike Collins en Tijdreiziger: Peter van Vleuten  
Regie: Peter Heerschop 
Decor: Dennis Verhaeg 
Techniek: Dennis Verhaeg en Eelco Vellema  
Tekstbijdragen: Neil Armstrong, Houston Mission Control

Website: www.diederikvanvleuten.nl

De Pers

De pers over Bouwjaar ’61 

NRC (★★★★):  

Apollokind Van Vleuten ontroert 

… een scherp oog voor details die een verhaal gedenkwaardig maken. 

… een prachtig portret van zijn vader 

Hij weeft deze geschiedenissen zo aan elkaar dat beide aan kracht winnen: de wereldgeschiedenis wordt persoonlijker, zijn familiegeschiedenis wordt grootser. 

Dagblad van het Noorden (★★★★):

… hilarische explosies van humor.

Van Vleuten is trouw aan zichzelf gebleven en heeft alles mee. Het soepele naturel van de geboren verhalenman in de uitbundige passages, zijn dictie en de reeksen anekdotes die hij opvoert als een meeslepende constructie van fictie, in combinatie met onweerlegbare feiten.

… Dat heet mindset, het sieraad dat parels aan een ketting rijgt.

Volkskrant (★★★★): 

Van Vleuten vertelt op weergaloze wijze van zijn familiegeschiedenis. 

Van Vleuten een geweldige verteller noemen is ondertussen een enorm cliché, maar niet voor niets. 

Het eerbetoon aan zijn vader zet aan het denken over doen en nalaten. 

Theaterkrant (keuze van de criticus) 

Diederik van Vleuten herdenkt zijn vader met geweldige reis naar de maan. 

De positieve herinnering aan deze geweldige avond zal heel lang blijven hangen. 

Parool 

In Bouwjaar ’61 toont Van Vleuten zich opnieuw een fantastische verteller.  

Agenda

do 26 sep

Bouwjaar ’61

  • Helmond
  • Theater het Speelhuis
  • 20:15 uur
Toon meer Toon minder
bg_light

Een verhalenverteller, ragfijn, indringend, warm en artistiek bezeten.

Over Diederik

Diederik van Vleuten, geboren in Den Haag in 1961, begint aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Bij toeval ontmoet hij in 1988 Erik van Muiswinkel en Justus van Oel. Ze halen hem over om bij de cabaretgroep Zak en As te komen spelen. In eerste instantie als pianist, maar dat zal niet lang duren. Diederik wordt steeds meer een edelfigurant die ook mag praten!

Na Zak en As gaat Diederik verder op het podium met Arie van de Wulp, om vervolgens toch terug te keren naar Erik van Muiswinkel. Jarenlang veroveren de Mannen samen de Nederlandse podia. En dan begint er iets te kriebelen. Diederik wil meer en hij wil anders. Hij wil meer vertellen, maar moet dat in toneelvorm of in documentaire? Al schrijvend komt hij uit bij zijn eerste solovoorstelling Daar Werd Wat Groots Verricht.

DIEDERIK VAN VLEUTEN

Die mengvorm van humor, theater, geschiedenis, het blijkt dat daar een groot publiek voor is. Ik heb mijn vorm gevonden.

Zijn eerste soloprogramma wordt een theaterprogramma over de val van Nederlands-Indië, gebaseerd op memoires en dagboeken uit de archieven van zijn familie.

Met Daar Werd Wat Groots Verricht introduceerde Diederik een geheel nieuw genre in het theater. Het hield het midden tussen een biografie op toneel, een documentaire, een monoloog en conference. De combinatie blijkt een succesformule.

NRC en Telegraaf waardeerden de voorstelling met 5 sterren en de slotvoorstelling haalde het Acht Uur Journaal. Daar Werd Wat Groots Verricht, onder de regie van Berend Boudewijn, werd gewaardeerd met de Prijs van de Kritiek 2013.

Gevolgd door Buiten Schot (2013), zijn tweede solovoorstelling, over WOI, eveneens door pers en publiek bejubeld.

NRC

een geschiedenisdocent, cabaretier en meesterverteller ineen.

Met de archieven van zijn eigen familie en zijn eigen herinneringen in zijn achterzak werkt hij door. Het resultaat mag er wezen. Met een nieuw genre laat hij zijn publiek lachen om de verschrikkingen van het verleden en stuurt hen na afloop gerustgesteld naar huis.

Intussen was daar zijn 3e stand-up history solo: Mijn nachten met Churchill – misschien wel zijn persoonlijkste tot nu toe, die hij speelde tot het voorjaar van 2017.

In mei 2018 staat hij opnieuw de planken op met zijn vierde solo-voorstelling Nog Nooit Vertoond.

Meer dan ooit verweefde Diederik zijn familiehistorie met de wereldgeschiedenis in zijn vijfde voorstelling Moedig voorwaarts. Ook deze voorstelling wordt gelauwerd door de pers.

bg14-H

Potent tegengif voor iedereen die iets te veel in het nu leeft.

parool

Boek

Er was meer te vertellen dat Diederik in zijn theatervoorstelling kwijt kon, daarom verscheen in maart 2018 het boek Daar Werd Wat Groots Verricht. Het verhaal over Diederiks oudoom Jan. Een persoonlijk verhaal van zijn kindertijd op Java, een jeugd in Nederland, een opleiding in Zuid-Afrika en in 1930 de terugkeer naar Indië.

Televisie

Naast zijn theaterwerk werkt(e) Diederik met enige regelmaat voor televisie. Hij maakte deel uit van het cabaret van Kopspijkers en was samen met Erik van Muiswinkel te zien in het succesvolle satirische voetbalprogramma Studio Spaan van Henk Spaan, onder redactie van Julien Bracoo Gartner. In dat programma kropen Diederik en Erik (met dank aan de afdeling snorren en pruiken van Head Affairs) in de huid van bekende (voetbal)figuren.

In 2017 presenteerde Diederik voor Omroep Max Het was oorlog, een vierdelige documentaireserie over mensen die in de oorlog een keuze moesten maken die bepalend zou zijn voor de rest van hun leven.

In 2018 presenteerde hij voor dezelfde omroep een 6-delige serie over leven en werk van Leonardo da Vinci: Diederik en da Vinci

In mei 2021 volgde een samenwerking met NPO’s Andere Tijden van NPO. In De onzichtbare man vertelde Diederik over het leven van de oorlogsmisdadiger Jacques Philippa, een theatrale documentaire in de traditie van zijn theatersolo’s. Voor De onzichtbare man schreef Diederik het scenario. Een samenwerking die zeker een vervolg krijgt.

Captain Cook Society

In zijn vrije tijd is Diederik lid van de Captain Cook Society. Vanwege zijn niet aflatende in het openbaar beleden liefde voor het antiquarische boek ontving Diederik in 2011 als eerste de Boudewijn Büch prijs.