je bevindt je hier: Home / Voorstellingen / Leids Cabaret Festival - Leids Cabaret Festival 2015
Artiest...

Leids Cabaret Festival

Laatste Nieuws

Meld je aan voor Leids Cabaret Festival 2015!

Voor de zomer hebben we afscheid moeten nemen van de finalisten van 2014 – Tim, Bart en Maud. Met hun grappen, muziek en gedichten nog vers in ons geheugen, gaan we ons ... »

Reportage: HumorTV over het Leids Cabaret Festival

Bekijk hier de reportage van HumorTV over de finale van het VARA Leids Cabaret Festival 2014.Meer zien van de finalisten? Bekijk de speellijst van de Finalisten... »

Terugluisteren: Tim Fransen bij Radio 2

Maandag 17 februari was Tim Fransen te horen op Radio 2. De winnaar van zowel de publieks- als de juryprijs van het VARA Leids Cabaret Festival werd gebeld in het programma Gi... »

Tim Fransen wint Leids Cabaret Festival

Tim Fransen heeft het VARA Leids Cabaret Festival overtuigend gewonnen. Zowel de jury als het publiek verkozen zaterdagavond de Amsterdammer als winnaar.Fransen scoorde m... »

Terugkijken: De Partizanen bij DWDD

Dinsdag 19 februari 2013 waren Merijn Scholten en Thomas Gast, winnaars van het Leids Cabaret Festival 2013, te gast bij De Wereld Draait Door. Het duo vertelt over hun plotse... »

De Partizanen grote winnaar LCF 2013!

De Partizanen, Merijn Scholten en Thomas Gast uit Amsterdam, zijn zaterdagavond gekroond tot winnaars van het VARA Leids Cabaret Festival 2013. Ze sleepten zowel de jury- als ... »

Reportage audities Leids Cabaret Festival 2013

HumorTV deed verslag van de laatste auditiedag van het VARA Leids Cabaret Festival 2013. Acht cabarettalenten zijn door naar de voorrondes op maandag 11 en dinsdag 1... »

Meer nieuws

Tweets

  1. @SG_UU Line-up comedians #ComedyTrain 25-11 bekend! @renevanm @renevanm @ThijsVDomburg @AlexanderPloeg en winnaar @LeidsCabaret Tim Fransen
  2. @LeidsCabaret Het is precies een jaar geleden dat Tim Fransen zich meldde voor het LCF14! http://t.co/fQtiy3J4Gd
  3. @humortv Doe mee met prijsvraag en win 2 kaartjes voor @departizanen (winnaars @LeidsCabaret '13) in @PosttheaterUIT Arnhem: http://t.co/95C46XH1CZ
Leids Cabaret Festival


Het Leids Cabaret Festival is in 1978 opgezet als activiteit binnen de studentenvereniging Augustinus, door toenmalig lid van de vereniging Harry Kies. Ten tijde van het Grote Engagement, het maatschappij-kritische cabaret, de jaren '70. Het bleek zo'n succes dat er werd besloten om er een jaarlijks vervolg aan te geven.

De theaters toonden interesse in de finalisten en wilden ze graag een avond boeken. Harry Kies besloot zijn studentenkamer om te bouwen tot kantoorruimte, en was vanaf dat moment naast festivalorganisator ook impresario.

Het huidige (cabaret) impresariaat/productiehuis BUNKER Theaterzaken is langzaam voortgekomen uit Harry Kies Theaterprodukties dat op zijn beurt voortkwam uit het Leids Cabaret Festival.



Leids Cabaret Festival 2009
Fotografie:
Ontwerp: Studio Boot
Logo Leids Cabaret Festival

Leids Cabaret Festival 2009

Finalisten: Maarten Ebbers, Jaike Belfor, Stefan Pop

Jury- en publieksprijs: Maarten Ebbers

Jury: Jan Bartels, Simone Kratz, Joep Onderdelinden, Hedwig Verhoeven




Jury-rapport MAARTEN EBBERS - Laat mij maar zitten
"Maarten Ebbers probeert tijd de winnen door in één keer magnetron maaltijden voor de hele week te kopen, zodat hij zich kan wijden aan het oplossen van maatschappelijke problemen.

Hij wordt echter constant afgeleid door iets of iemand als hij zich verdiept in zo'n maatschappelijke kwestie. Dan vindt hij zich terug met een gevouwen fiets in de trein, terwijl hij eigenlijk geen vouwfiets had of hij krijgt ruzie met een jaloerse eend. Zwaar verontwaardigd besluit Maarten zijn abonnement van de Donald Duck op te zeggen. Maar ja, hij is wel verknocht aan dit blad. Blijkt toch niet makkelijk, moet ie kiezen tussen gevoel en verstand. Dan maar in overleg met zijn beste vriend Prei.

Met deze scènes bespeelt hij de zaal met groot gemak; moeiteloos gaan we mee in zijn absurde fantasie wereld. Hij beweegt zich  natuurlijk over het toneel, gebruikt de ruimte en zijn harige kussen op een zeer makkelijke en nergens geforceerde manier. Zijn grappen en verhalen zijn  goed getimed en vooral beeldend gebracht.

De eend en de prei zijn personages die we voor ons zien. Personages die Maarten het leven moeilijk maken en confronteren met zijn eigen onvolkomenheden.
Knap is de gelaagdheid die Maarten in deze absurditeiten weet aan te brengen. Een voorbeeld hiervan is het verhaal waarin Maarten prachtig beschrijft hoe hij de eerste keer anale sex heeft met zijn ex.

De scène krijgt een prachtige wending als hij een sliert taugé uit het achterste van zijn vriendin tovert, terwijl zij altijd beweert heeft dat ze niet van taugé hield.
Zijn vertrouwen in haar is hierdoor direct beschadigd. Hoe kun je, liegbeest! Het is knap hoe hij schakelt van hilarisch absurdistisch beeldend theater naar wezenlijke levenskwesties en vragen zoals vertrouwen, liefde en menselijke onhebbelijkheden (zoals liegen.)

Naast een goede energieke performer en acteur is hij ook muzikaal. Zijn gitaarspel is sterk, soepel en vakkundig. Zijn liedteksten zijn geestig en talig.De uitvoering is goed. Hij heeft een zangstem met verschillende kleuren en nuances. Zo schakelt hij moeiteloos van een beschouwende blueszanger naar een hardrocker compleet met bijbehorende Kiss tong in het nummer ‘hondje met een trui' Met zijn laatste lied, ‘Laten we de smaak toch niet bederven', zet hij het publiek op scherp.

Een luguber en schurend nummer over verkrachtingen en kindermoorden door soldaten.De manier waarop Maarten ons vanuit een vrolijke en hilarische sketch ineens doet belanden in deze heftige problematiek zonder pathetisch of geforceerd over te komen getuigt van grote kwaliteit.Om het toch niet te zwaar te laten eindigen neemt hij ons weer moeiteloos aan de hand zodat we toch tevreden de zaal uitgaan. Maar hij heeft het wel gezegd!

Er moet nog veel gebeuren. Morgen wordt een drukke dag."


Jury-rapport JAIKE BELFOR - Logisch
"Jaike heeft een mooie krachtige opening. 
Haar billen draaien, swingen en stralen een enorme lef en brutaliteit uit.
Had er iemand wat, kom maar op!

Hier hebben we er niet veel van: dik, zwart, suri, fries, koppig, vrouw, grappig en sterk.
Jaike, het product van twee koppige werelden is een echt podium beest. Jaike heeft de jury de afgelopen week laten zien dat zij een stand-upper is, die makkelijk een zaal bespeelt. Daarnaast is ze een actrice met een krachtige stem en timing, ze zet  allerlei types neer, zoals haar zeer volle bemoeizuchtige tantes op één van de vele familie feestjes en daarnaast kan zij heel beeldend en energiek vertellen. Ze heeft een lijf waar je naar moet kijken en dat buit ze ook ten volste uit. Dat lijf heeft souplesse, kracht en daar moet je niet mee spotten! Pas op want ze kan agressief en heftig zijn. Deze week liet ze zien dat haar programma snel en afwisselend is, vol  grappen en met de nodige zelfspot.

Jammer vindt de jury het dat ze te lang blijft hangen in verhalen over haar eigen dik zijn, over het verschil tussen zwart en blank, de clichés liggen op de loer. Bijvoorbeeld de gierigheid van de Nederlanders met eten en de overdaad bij de Surinamer is al vaker gebruikt.De jury vind deze onderdelen haar programma verzwakken en voorspelbaar maken. Zonde, zeker omdat ze zoveel meer kan, genoeg goeie grappen heeft en naar onze mening over voldoende fantasie en observatie vermogen beschikt om originelere verhalen te bedenken en te vertellen.Waar is bijvoorbeeld de Friezin in haar.Mooie verhalen zijn ' het enige blanke meisje tussen de skinhead leraren' of 'het relaas over Roadrunner en zijn val in het ravijn'. Hierin bewijst zij  een goed, beeldend en observerend actrice  te zijn. De scène is grappig maar biedt ook meer. Haar vraag waarom Roadrunner alle tijd neemt voordat hij neerstort om te voelen of er nog grond onder zijn voeten is,  terwijl hij die tijd ook had kunnen gebruiken om terug te rennen naar de berg, is prikkelend.Dit soort gedachtes en observaties tillen een scène naar een ander niveau en zouden uitgewerkt kunnen worden tot thema's in de gehele voorstelling.Verder zijn wij benieuwd naar haar meer kwetsbare en emotionele kant.Wij hopen dat Jaike kritischer op zich zelf en haar materiaal wordt, de cliché's vermijdt, de diepte in wil duiken en zich zo ontwikkeld tot iemand waar wij er hier in Nederland echt maar één van hebben!"


Jury-rapport STEFAN POP - Popaganda
"Stefan komt op met een enorm gemak en natuurlijke uitstraling. Hij neemt de tijd. Hij kijkt naar zijn publiek in de zaal, kijkt naar het balkon links, balkon rechts en stelt zich voor. Zijn openingsbeeld biedt een studentikoze omgeving, buro, computer, rotzooi op de grond. De slungelige direct innemende Stefan past hier perfect in. Voordat hij begint maakt hij ons duidelijk wie hij is: Ik heet Stefan en dat ben ik ook. Dus geen Stevaan, zoals het mannetje van de buurtwinkel hem maar blijft noemen. De kracht van een naam, van het woord is belangrijk aldus Stefan. En dat maakt ie waar. Allereerst door zijn spectaculaire opening waarin hij ons gewapend met beamer begrippen als iso-associatie uitlegt, een woord wat niet bestaat maar wat hij zelf heeft bedacht. Hoe dicht liggen Harry en Barry Mulisch bij elkaar?

De beamer presentatie is zeer geestig, eigen en origineel. Etiketten die vevolgens op de gehele voorstelling te plakken zijn. Stefan spreekt nonchalant maar met een constante verbazing en/of verontwaardiging in zijn stem. Hij observeert de dingen om hem heen maar vermijdt het om overal een menig over te moeten hebben. Babbelboxen zijn het grootste gevaar van de deze tijd.

Stefan grossiert in snelle en goeie grappen en poëtische situaties. Mooi voorbeeld hiervan is dat hij om het leven mooier te maken brieven schrijft die hij in lege colaflessen stopt en aflevert bij de anonieme jongen van de A&H. Zijn programma is flitsend en tipt vele onderwerpen in een prettig tempo aan. Duidelijk verraadt hij zijn stand up afkomst. Maar Stefan gaat verder. Zijn scenes hebben een begin en een eind en er zijn thematische verbindingen. Hij is innemend, heeft zelfspot, lacht heel naturel , oogt  futloos en sloom  maar bewijst het tegendeel en dat levert mooie spanning op. Hier staat iemand met ervaring. 

Door deze nonchalante/slungelige presentatie was hij soms slecht te verstaan en ging hij (zeker tijdens de halve finale) meerdere malen door de lach van de zaal heen waardoor sommige grappen en daardoor de opmaat naar de volgende situaties verloren gingen.

Van het hele deelnemers veld is Stefan verruit de meest actuele.We worden met de Levi Levi door de wereldproblematiek geloosd, waarbij complete bevolkingsgroepen genegeerd worden als de ultieme uiting van haat, neefjes er alles voor doen om aan hun voetbalplaatjes te komen, palesteinse sjawls als mode item en voordat je het weet zijn Fokke en Sukke voorbij geweest.

Goeie grappen over fortis aandelen die minder waard zijn dan een mc. Kroket en racisme wat voor hem onlosmakelijk verbonden is met analfabetisme, als voorbeeld racisme met dubbel 'a' en een ‘s'.

Stefan transformeert tijdens zijn voorstelling niet. Hij blijft de buitenstaander, de observeerder.
Daarin toont hij passie en noodzaak maar het gevaar van de moraal ligt op de loer. De jury waardeert het dat Stefan in de drie gespeelde voorstellingen boven op de actualiteit zit ondanks dat het niet altijd tot het gewenste resultaat leidt."