je bevindt je hier: Home / Voorstellingen / Leids Cabaret Festival - Leids Cabaret Festival 2015
Artiest...

Leids Cabaret Festival

Laatste Nieuws

Meld je aan voor Leids Cabaret Festival 2015!

Voor de zomer hebben we afscheid moeten nemen van de finalisten van 2014 – Tim, Bart en Maud. Met hun grappen, muziek en gedichten nog vers in ons geheugen, gaan we ons ... »

Reportage: HumorTV over het Leids Cabaret Festival

Bekijk hier de reportage van HumorTV over de finale van het VARA Leids Cabaret Festival 2014.Meer zien van de finalisten? Bekijk de speellijst van de Finalisten... »

Terugluisteren: Tim Fransen bij Radio 2

Maandag 17 februari was Tim Fransen te horen op Radio 2. De winnaar van zowel de publieks- als de juryprijs van het VARA Leids Cabaret Festival werd gebeld in het programma Gi... »

Tim Fransen wint Leids Cabaret Festival

Tim Fransen heeft het VARA Leids Cabaret Festival overtuigend gewonnen. Zowel de jury als het publiek verkozen zaterdagavond de Amsterdammer als winnaar.Fransen scoorde m... »

Terugkijken: De Partizanen bij DWDD

Dinsdag 19 februari 2013 waren Merijn Scholten en Thomas Gast, winnaars van het Leids Cabaret Festival 2013, te gast bij De Wereld Draait Door. Het duo vertelt over hun plotse... »

De Partizanen grote winnaar LCF 2013!

De Partizanen, Merijn Scholten en Thomas Gast uit Amsterdam, zijn zaterdagavond gekroond tot winnaars van het VARA Leids Cabaret Festival 2013. Ze sleepten zowel de jury- als ... »

Reportage audities Leids Cabaret Festival 2013

HumorTV deed verslag van de laatste auditiedag van het VARA Leids Cabaret Festival 2013. Acht cabarettalenten zijn door naar de voorrondes op maandag 11 en dinsdag 1... »

Meer nieuws

Tweets

  1. @LeidsCabaret Sta jij volgend jaar op onze Wall of Fame? http://t.co/xeEjgcFxW4
  2. @ankelaterveer O ja, Eindhoven, ik kom naar jullie toe! Overmorgen. Parktheater, 20.30 uur. Cabarestafette met oa Tim Fransen en Jan&Daan. Kom ook!
  3. @LeidsCabaret Het LCF gaat met zijn tijd mee! Volg ons nu ook op Instagram: http://t.co/42V3qoCc2t
Leids Cabaret Festival


Het Leids Cabaret Festival is in 1978 opgezet als activiteit binnen de studentenvereniging Augustinus, door toenmalig lid van de vereniging Harry Kies. Ten tijde van het Grote Engagement, het maatschappij-kritische cabaret, de jaren '70. Het bleek zo'n succes dat er werd besloten om er een jaarlijks vervolg aan te geven.

De theaters toonden interesse in de finalisten en wilden ze graag een avond boeken. Harry Kies besloot zijn studentenkamer om te bouwen tot kantoorruimte, en was vanaf dat moment naast festivalorganisator ook impresario.

Het huidige (cabaret) impresariaat/productiehuis BUNKER Theaterzaken is langzaam voortgekomen uit Harry Kies Theaterprodukties dat op zijn beurt voortkwam uit het Leids Cabaret Festival.



Leids Cabaret Festival 2008
Fotografie:
Fotograaf: Studio Boot
LCF
Leids Cabaret Festival 2008
Logo Leids Cabaret Festival

Leids Cabaret Festival 2008

Finalisten: Ter bescherming van de Jeugd, Iwein Segers, Veronique Sodano 

Juryprijs: Ter bescherming van de Jeugd
Publiekspijs: Iwein Segers 

Jury: Bé Lamberts, Wijnand Zeilstra, Audrey Bolder, Sandra van Gerwen




Jury-rapport TER BESCHERMING VAN DE JEUGD
"Temidden van uitsluitend solisten in de festivalweek vormen Tim en Dries van ‘Ter bescherming van de jeugd' een duo. Alleen al daarom vallen ze op. Maar tegelijk zijn ze opmerkelijk, omdat dit tweetal solisten als het ware een duo in wording is. Duo's maken vaak ruzie en gaan de confrontatie aan, dat is niet nieuw. Maar hier geldt een opvallende rolverdeling: de één is uitbundig visueel terwijl de ander voornamelijk de sobere verteller blijft. De manier waarop zij aan het duo-schap een eigen draai geven is voor de jury een intrigerend gegeven. Met zwakke en sterke kanten. De jury ziet bijvoorbeeld weinig dialoog, beide richten zich vooral op hun eigen manier rechtstreeks tot de zaal. Soms heeft dat effect, soms niet. 

De heren nemen ons mee in hun hunkering naar liefde die zich bij Dries uit in zijn obsessionele drang tot het signeren van vrouwenborsten. Wanneer zij bij herhaling spreken over ‘idiosyncratische synergie', doelen zij waarschijnlijk op de manier waarop zij elkaar daarbij helpen en tegelijk ook dwarszitten. Het is een originele invalshoek die de jury nieuwsgierig maakt naar het werk van deze theatermakers. Desondanks leven er twijfels bij de jury.
Ter bescherming van de jeugd kan zich vooral nog ontwikkelen in een betere timing, en het zorgvuldiger uitspelen van scènes. Met name het verschil in de theatrale uitstraling tussen hen beiden is soms te groot.

De jury denkt dat dit beloftevolle duo kan uitgroeien tot een waarvolle aanwinst voor het cabaret."


Jury-rapport IWEIN SEGERS
"Voor Iwein Segers (of is het toch Erwin Degers...?) is ogenschijnlijk niets te dol. Het zijn vooral zijn innemende naïviteit en de chaotische ogende spellijn die het optreden van deze Vlaamse komediant kenmerken.

In het optreden op dit festival toont Iwein op momenten nog onvoldoende samenhang in tekst en gebaar. Als hij af en toe iets langer doorparafraseert op hetzelfde thema zakt soms de spanning enigszins weg en overheerst de meligheid. Daar moet hij voor waken. Verbale en zangtechnische kwaliteiten heeft Iwein zeker, maar zijn gitaarspel behoeft enige verbetering.

De jury is ervan overtuigd dat Iwein over veel talent beschikt. Het is aan hem zijn vaardigheden binnen het concept van zijn optreden, op de juiste wijze en op het goede moment aan te wenden om tot een nog betere podiumprestatie te kunnen komen.

Staat hier een slimme, berekenende en innemende komediant of zijn het juist de onhandigheid en onzekerheid die zijn optreden tot vermakelijke kolder maken? De jury is ervan overtuigd dat er veel energie is gestoken in de ogenschijnlijke ‘ik rommel maar wat aan'- aanpak. Eigenheid en volstrekte absurditeit maken dat je met plezier kijkt naar zijn performance."



Jury-rapport VERONIQUE SODANO
"
Veronique heeft een krachtige podiumpersoonlijkheid. Haar programma ligt dicht bij haar zelf. Zo maakt ze gebruik van haar Italiaans-Nederlandse afkomst. Dat puur persoonlijke weet ze echter gelukkig te overstijgen. Aan bod komen twee trends: mannen die weer echte mannen moeten worden en het schoonheidsideaal voor de hedendaagse vrouw. Dat laatste is zeker geen origineel thema. Dat neemt niet weg dat Veronique er duidelijk haar eigen, persoonlijk ingekleurde, invulling aan weet te geven. Dat alles mondt uit in een lied dat bij uitstek past bij haar thematiek: een loflied op de Rubens-vrouwen van weleer. Dat is een bestaand lied; het is van de hand van Friso Wiegersma.

Veronique kan zingen en kan daarmee dus nog een belangrijke troef in haar festivalbijdrage uitspelen. Alleen is het voor de jury ronduit onbegrijpelijk dat ze zich met ingeblikte pianoklanken laat begeleiden. Dat doet onnodig afbreuk aan haar programma. Ze zou zich moeten laten begeleiden door een pianist.

Veronique Sodano schetst haar standpunt soepel. De lijn van haar programma is helder en samenhangend. Maar - en dat is voor de jury een sterk punt in de festivalbijdrage van Veronique - het geheel ligt niet onwrikbaar tot in de details van grapjes en bewegingen vast. Ze weet binnen de kaders van haar programma te variëren. Dat kan echter ook een valkuil zijn. Veronique bracht vanavond juist daardoor haar zwakste optreden tijdens de festivalweek. De jury is van mening dat Veronique het in zich heeft om een eigen plek te veroveren in het cabaret. En dat zou terecht zijn."