je bevindt je hier: Home / Voorstellingen / Leids Cabaret Festival - Leids Cabaret Festival 2015
Artiest...

Leids Cabaret Festival

Laatste Nieuws

Reportage: HumorTV over het Leids Cabaret Festival

Bekijk hier de reportage van HumorTV over de finale van het VARA Leids Cabaret Festival 2014.Meer zien van de finalisten? Bekijk de speellijst van de Finalisten... »

Terugluisteren: Tim Fransen bij Radio 2

Maandag 17 februari was Tim Fransen te horen op Radio 2. De winnaar van zowel de publieks- als de juryprijs van het VARA Leids Cabaret Festival werd gebeld in het programma Gi... »

Tim Fransen wint Leids Cabaret Festival

Tim Fransen heeft het VARA Leids Cabaret Festival overtuigend gewonnen. Zowel de jury als het publiek verkozen zaterdagavond de Amsterdammer als winnaar.Fransen scoorde m... »

De Partizanen grote winnaar LCF 2013!

De Partizanen, Merijn Scholten en Thomas Gast uit Amsterdam, zijn zaterdagavond gekroond tot winnaars van het VARA Leids Cabaret Festival 2013. Ze sleepten zowel de jury- als ... »

Reportage audities Leids Cabaret Festival 2013

HumorTV deed verslag van de laatste auditiedag van het VARA Leids Cabaret Festival 2013. Acht cabarettalenten zijn door naar de voorrondes op maandag 11 en dinsdag 1... »

Meer nieuws

Tweets

  1. @BunkerTZ GEZOCHT: 2 stagiair(e)s vanaf september! HBO: publiciteit/marketing & MBO: secretariaat. Interesse? http://t.co/F0yggrBSJT RT is fijn :)
  2. @LeidsCabaret In een overvolle Leidse Schouwburg spelen Tim, Bart en Maud vanavond voor de laatste keer in de Finalistentour! http://t.co/16cBrlp7xH
  3. @LeidsCabaret Vanavond doet @ankelaterveer mee met de finalistentour in @odeondespiegel in Zwolle. Gaat dat zien, allen! http://t.co/pHj2yPGko1
Leids Cabaret Festival


Het Leids Cabaret Festival is in 1978 opgezet als activiteit binnen de studentenvereniging Augustinus, door toenmalig lid van de vereniging Harry Kies. Ten tijde van het Grote Engagement, het maatschappij-kritische cabaret, de jaren '70. Het bleek zo'n succes dat er werd besloten om er een jaarlijks vervolg aan te geven.

De theaters toonden interesse in de finalisten en wilden ze graag een avond boeken. Harry Kies besloot zijn studentenkamer om te bouwen tot kantoorruimte, en was vanaf dat moment naast festivalorganisator ook impresario.

Het huidige (cabaret) impresariaat/productiehuis BUNKER Theaterzaken is langzaam voortgekomen uit Harry Kies Theaterprodukties dat op zijn beurt voortkwam uit het Leids Cabaret Festival.



Leids Cabaret Festival 2007
Fotografie:
Fotograaf: Studio Boot

Leids Cabaret Festival 2007

Finalisten: Roy Aernouts, Paulien Cornelisse, Intgeniep

Jury- en publieksprijs: Roy Aernouts

Jury: Joost Nuissl, Simone Mager, Thomas van den Bergh, Nico Baars


Juryrapport Roy Aernouts
"Belgische cabaretiers heten in Nederland vaak absurdistisch te zijn. In het geval van Roy Aernouts spreken we liever van een surrealist. Aernouts sleept je mee in een wonderlijke wereld vol wonderlijke gebeurtenissen en ‘gebeurtenieten' - als we het tegenovergestelde van gebeurtenissen zo mogen aanduiden.

Hoe dan ook  weet hij er boeiend, beeldend en buitengewoon geestig over te vertellen, waarbij zijn relaxte acte de presence opvalt. En het feit dat hij geen stemverheffing of gebaar te veel maakt, waardoor het effect optimaal is als hij hier en daar veel tussengas geeft of in de finale het pedaal van zijn gitaar vol intrapt.

Aernouts start zijn performance start ingehouden. Hij staat aanvankelijk solo op het toneel en vertelt over zijn eerste ‘jobke' dat weinig meer om het lijf had dan ergens staan. De toon is direct gezet: Aernouts heeft een eigenzinnige kijk op het leven en weet zijn bespiegelingen op een geraffineerd terloopse manier neer te zetten. Je kijkt naar een soort outsider die weinig van de wereld om hem heen lijkt mee te krijgen, maar juist door de oorspronkelijkheid van zijn observaties meer dan raak prikt. Ergens staan wordt zo ergens voor staan. De zaal hangt vrijwel direct aan de lippen van deze poëtische Antwerpenaar, hoewel hij in de finale niet zijn sterkste show neerzette en het publiek centimeter voor centimeter voor zich moest winnen.

Aernouts gebruikt prachtige taal en is vooral een meester in het understatement, getuige een liedtekst als 'Op zich heb ik jou nooit bedrogen'. Het programma krijgt gaandeweg een bijtender toon die culmineert in een fel, rap-achtig pleidooi voor meer echtheid en minder nep waar Roy zich laat zien als een cabaretier die zich flink kwaad kan maken. Om vervolgens als een bijna volleerd rocker af te sluiten met een stevige song waarin alles toch altijd weer op hetzelfde neerkomt: jezelf zijn. 

Kortom: de jury denkt dat Roy Aernouts zowel tekstueel, muzikaal als theatraal een talent is met diepgaand perspectief. Aparte vermelding verdienen de beide muzikanten die subtiel werk verrichten en die hun bescheiden rol in de voorstelling knap spelen, door er ook in te blijven als ze langere tijd geen noot te spelen hebben."



Juryrapport Paulien Cornelisse
"Als Paulien opkomt, houd je eventjes je hart vast - wat moet je aan met dit sanseveriaatje? Maar al gauw genoeg valt het muntje, en blijkt dat we te maken hebben met een even slim als droogkomisch talent. Paulien zet met groot mimisch (‘guur-onguur') en motorisch (IJslandse vakantie) krachtsvertoon een merkwaardig typje neer, die wonderlijke redeneringen koppelt aan bizarre gedachtesprongen.

Pauliens bespiegelingen zijn bijna zonder uitzondering origineel, mooi rond en behoorlijk grappig. Ook in haar voordracht vertoont ze nauwelijks zwakke momenten al moet ze oppassen dat ze niet te veel terugvalt op een en hetzelfde toontje. Ze kan heel goed in meer registers uit de voeten.

De jury heeft met open bek van verbazing en van het lachen naar dit fenomeen zitten kijken. Vooral de eerste avond, uiteraard omdat toen de verrassing het grootst was en de fratsen nog ongekend waren, maar dat haar dat ook een tweede en een derde keer lukte, bewijst wel dat we met meer dan tweedimensionale humor van doen hebben.

Tegen het eind kruipt er zelfs enige tragiek in de voorstelling, wanneer Paulien bekent maar liever binnen te blijven in haar veilige, zelfgeschapen wereldje omdat buiten alles en iedereen leugenachtig en hypocriet is. De jury is dankbaar dat ze een inkijkje heeft gekregen in dit benauwde, maar buitengewoon intrigerende universum."


Juryrapport Intgeniep
"Dan sta je daar ineens op dat podium en blijkt de zaal ook nog eens gevuld te zijn met publiek. Wat te doen? Een onzeker paard wordt naar voren geschoven, maar het paard vergeet zijn tekst. Een al jarenlang zelfverzekerd konijn stapt het podium op, arrogant knabbelend aan een wortel. Zonder succes. Koortsachtig overleg in de coulissen volgt. Wat verwacht het publiek?

Intgeniep speelt op knappe wijze een vervreemdend spel met de verwachtingen van het publiek. De voorstelling, geserveerd als een ratatouille van losse sketches en liedjes lijkt traditioneel van opzet. Maar bij Intgeniep is al snel niets wat het lijkt. Met vaart, trefzeker acteer- en zangwerk en goed gevoel voor timing wordt vrijwel elke scène en ieder liedje tot ver in het absurde getrokken. De verbazing, het stekelige venijn of juist de bevrijdende lach zit daarbij in de staart.

Met hun absurdistische en fantasievolle humor mikt Intgeniep eerst op de verrassing, die veelal met succes wordt gevolgd door de lach. Het is dan ook jammer dat de te lang uitgesponnen sketch over de duivelsuitdrijving die spanning en een echt verrassende draai aan het eind ontbeerde. Het is het gevaar van de koers die Intgeniep vaart in de sketches. Mikken op de verrassing vergt zorgvuldige timing en voorkomen moet worden dat de grap en de daarop volgende lach te ver opgerekt worden. Dat in dezelfde sketch Intgeniep vervalt in al te flauwe onderbroekenlol met een rijm over Jezus maakte het er wat deze sketch betreft voor de jury niet beter op.

Intgeniep overtuigt door de controle die het uitoefent op de door hen schijnbaar gecreëerde paniek. Mocht je als publiek al het gevoel krijgen dat je reactie een rol van enige betekenis bij de opbouw van de voorstelling speelt, weet dan dat dit geheel bij de manipulatie is inbegrepen.

Ook al zijn de sketches in opzet misschien niet altijd even origineel, de uitvoering ervan, de muzikaliteit van het drietal en de goede timing zorgen toch vrijwel iedere keer weer voor de verrassing waardoor de jury zich graag liet meeslepen in de absurde en fantasievolle wereld van Intgeniep.

De scènes zijn geestig, regelmatig hilarisch en worden energiek en los gebracht. Intgeniep is technisch sterk, staat zelfverzekerd op het podium en hun liedjes zijn sterk, absurdistisch en in een enkel geval gewoon heel erg mooi: ‘Geluk is wat je vindt op onbeschreven hoogte.'

De jury ziet met belangstelling uit naar een avondvullend vervolg."