je bevindt je hier: Home / Voorstellingen / Leids Cabaret Festival - Leids Cabaret Festival 2015
Artiest...

Leids Cabaret Festival

Laatste Nieuws

Reportage: HumorTV over het Leids Cabaret Festival

Bekijk hier de reportage van HumorTV over de finale van het VARA Leids Cabaret Festival 2014.Meer zien van de finalisten? Bekijk de speellijst van de Finalisten... »

Terugluisteren: Tim Fransen bij Radio 2

Maandag 17 februari was Tim Fransen te horen op Radio 2. De winnaar van zowel de publieks- als de juryprijs van het VARA Leids Cabaret Festival werd gebeld in het programma Gi... »

Tim Fransen wint Leids Cabaret Festival

Tim Fransen heeft het VARA Leids Cabaret Festival overtuigend gewonnen. Zowel de jury als het publiek verkozen zaterdagavond de Amsterdammer als winnaar.Fransen scoorde m... »

Terugkijken: De Partizanen bij DWDD

Dinsdag 19 februari 2013 waren Merijn Scholten en Thomas Gast, winnaars van het Leids Cabaret Festival 2013, te gast bij De Wereld Draait Door. Het duo vertelt over hun plotse... »

De Partizanen grote winnaar LCF 2013!

De Partizanen, Merijn Scholten en Thomas Gast uit Amsterdam, zijn zaterdagavond gekroond tot winnaars van het VARA Leids Cabaret Festival 2013. Ze sleepten zowel de jury- als ... »

Reportage audities Leids Cabaret Festival 2013

HumorTV deed verslag van de laatste auditiedag van het VARA Leids Cabaret Festival 2013. Acht cabarettalenten zijn door naar de voorrondes op maandag 11 en dinsdag 1... »

Meer nieuws

Tweets

  1. @LeidsCabaret Tim Fransen is zo te gast bij Met het @oogopmorgen op @NPORadio1!
  2. @WilkoTerwijn Vandaag te gast bij#wakx op @kxradiodotnl Omar Ahaddaf, de winnaar van het @LeidsCabaret 2012. Comedynieuws en muziek samen met @ariekoomen
  3. @LeidsCabaret GEZOCHT: 2 stagiair(e)s vanaf september! HBO: publiciteit/marketing & MBO: secretariaat. Interesse? http://t.co/dhkanVRzqJ RT is fijn :)
Leids Cabaret Festival


Het Leids Cabaret Festival is in 1978 opgezet als activiteit binnen de studentenvereniging Augustinus, door toenmalig lid van de vereniging Harry Kies. Ten tijde van het Grote Engagement, het maatschappij-kritische cabaret, de jaren '70. Het bleek zo'n succes dat er werd besloten om er een jaarlijks vervolg aan te geven.

De theaters toonden interesse in de finalisten en wilden ze graag een avond boeken. Harry Kies besloot zijn studentenkamer om te bouwen tot kantoorruimte, en was vanaf dat moment naast festivalorganisator ook impresario.

Het huidige (cabaret) impresariaat/productiehuis BUNKER Theaterzaken is langzaam voortgekomen uit Harry Kies Theaterprodukties dat op zijn beurt voortkwam uit het Leids Cabaret Festival.



Leids Cabaret Festival 2002
Fotografie:
Fotograaf: Studio Boot

Leids Cabaret Festival 2002

Finalisten: Javier Guzman, Wim Helsen en Renee van Bavel

Jury- en publieksprijs: Javier Guzman

Jury: Jessica Borst, Wim van Klaveren, Gerard Peijs en Doro Siepel


Jury-rapport JAVIER GUZMAN
"Javier Guzman maakte een programma dat geheel is gebaseerd op de lach. Dat is niet de makkelijkste weg. Hij staat midden in het leven en observeert goed. Bovendien weet hij zijn observaties op overtuigende wijze over te brengen op het publiek. Dat maakt zijn optreden geloofwaardig. Iedere man in deze zaal kent het gevoel dat hem bekruipt in een overbezet urinoir. Javier weet die sensatie tot op de laatste druppel uit te buiten. Het gemeenschappelijke in de behandeling van zijn onderwerpen is "herkenbaarheid" en getuige de reacties van het publiek slaagt die techniek.

Het programma begint eigenlijk pas na "DÉÉÉF!". Dan barst een stortvloed van associaties los. De schijnbare losse acts blijken toch tot één programma geregen te worden. De onderwerpkeuze is niet bijster origineel, maar door zijn vermogen overal een grap uit te sleuren blijft de zaal geboeid en alert. Echte diepgang ontbreekt, een klacht die de jury overigens deze week vaker heeft moeten uiten. Opmerkelijk en positief was de lef om in het programma op drie avonden verschillende onderdelen op te nemen.

De manier waarop Javier zich presenteert laat maar één conclusie: Hij is een podiumbeest, streetwise, niemand kan om hem heen. Hij maakt op een aantrekkelijke manier gebruik van zijn stem, waarbij hij laat horen dat hij meerdere registers beheerst. Ook zijn timing is uitstekend. Als we een kanttekening moeten maken bij zijn lichaamstaal, dan is ‘t het gebruik van zijn handen. Die zitten hem soms in de weg, en leiden daardoor af. Hij weet op overtuigende manier de indruk te wekken dat het publiek zijn tegenspeler is, en geniet daar duidelijk van. Javier moet wel oppassen dat hij niet gaat schmieren. Zijn energie slaat voldoende over op de zaal, die daardoor de soms abrupte overgangen gemakkelijk aan kan.

Javier moet niet te makkelijk willen scoren, hier en daar dreigt effectbejag de overhand te krijgen. Ook missen sommige acts een echte clou, zoals de biecht. Maar dat is een detail.

Over Javier Guzman maakt de jury zich geen zorgen."


Jury-rapport WIM HELSEN
"Wim Helsen is een rasverteller. Hij roept beelden op die onmiddellijk tot leven komen. Hij is een uitstekend acteur, die zijn verhaal op zeer geloofwaardige wijze brengt. Hij neemt het publiek moeiteloos mee in alle maffe kronkels die het verhaal van hem vraagt. Als hij het over een bushalte heeft, dan stáát die bushalte ook op het toneel, inclusief halve hond en soepkom. Zijn logica is volkomen individueel bepaald, maar desondanks overtuigend. Fantasie en verbeeldingskracht kennen geen grenzen, en overgangen tussen de verschillende onderdelen van zijn verhaal rollen soepel de zaal in. De tekst is uitermate zorgvuldig gecomponeerd, over elk woord is nagedacht. Het thema eenzaamheid wordt zeer subtiel behandeld, waarbij de goede verstaander al even subtiel kennis kan nemen van de maatschappijkritiek die in het programma verweven zit ("Eigen soep is propere soep").

Wim Helsen heeft een goede lichaamsbeheersing en mimiek. Zonder requisieten lijkt het toneel toch gevuld. Om een andere persoonlijkheid te worden hoeft hij niets meer te doen dan zijn muts afzetten. Hij is een woordkunstenaar, en daar waar anderen de Vlaamse taal nog wel eens willen gebruiken om goedkoop effectbejag na te streven, kiest Wim niet die gemakkelijke weg. Hij woont in zijn taal. Wie enig gevoel heeft voor absurdisme volgt hem moeiteloos, en zijn verhaal zit vol humor. Het verhaal stapelt situaties die om een lach smeken op elkaar en door die opbouw laat Wim zien dat hij in het gelukkige bezit is van een echt theaterverstand.

Die opbouw vergt wel een grote concentratie van de artiest. Na het directe contact met een "mevrouw" op de eerste rij kostte het Wim de afgelopen week soms enige moeite om de lijn van het verhaal weer op te pakken. Hij slaagde daar wel in, maar moet proberen om zijn stof zo in de vingers te krijgen dat hij adequaat leert omgaan met dergelijke onverwachte momenten en met een publiek dat vast niet altijd zo reageert als hij mogelijk verwacht.

De jury vraagt zich met grote nieuwsgierigheid af of er nog meer onder de muts zit, en of deze uitstekende monoloog kan uitgroeien tot een volledig en volwaardig programma."



Jury-rapport RENEE VAN BAVEL
"Renee van Bavel heeft in haar voorstelling het thema "loskomen van je wortels" consequent uitgewerkt. Hier en daar miste de jury de overtuigingskracht, maar door het sterke spel bleef haar rol geloofwaardig. Een van haar meest in het oog springende kwaliteiten is de muzikaliteit. Haar stem is haar grootste kracht. Die kracht zou ze wat de jury betreft nóg meer moeten uitbuiten, en dan mag er best meer risico genomen worden. Haar liedjes zijn verhalend, en Renee laat ons iets meemaken, neemt ons mee in haar eigen belevingswereld. Soms komt er effectbejag om de hoek kijken, pas daar mee op!

Renee speelt een mooie rol op het podium, maar slaagt er nog te weinig in om daar waar nodig uit die rol te breken. Het contact met het publiek heeft daaronder te lijden. Ze maakt goed gebruik van het hele podium, en weet door de mooie overgangen tussen de verschillende onderdelen van het programma een fraai reliëf aan te brengen.

Haar stof is niet op alle onderdelen even origineel te noemen, maar ze weet die gedeeltes wel goed uit te werken en af te ronden. In sommige gevallen leidt dit tot té lange monologen. De jury zou graag zien dat zij af en toe ingetogener durft te zijn. De nadruk op het theatrale en het "grote" spel camoufleert de artiest. Daarnaast zou een goed gedoseerd gebruik van humor het programma luchtiger en daardoor verrassender maken.

Om in de toekomst tot een volwassen theaterprogramma te kunnen komen moet Renee haar best doen om nieuwe bronnen aan te boren, waarbij ze haar kracht volgens de jury vooral moet zoeken in haar muzikaliteit. Je ziet aan Renee van Bavel dat zij op het podium wíl staan. Haar eigen innerlijke noodzaak is duidelijk. Het zoeklicht dat haar voorstelling afsluit illustreert haar nieuwsgierigheid, en mag haar wat ons betreft in de toekomst in het theater vangen."