je bevindt je hier: Home / Voorstellingen / Leids Cabaret Festival - Leids Cabaret Festival 2015
Artiest...

Leids Cabaret Festival

Laatste Nieuws

Meld je aan voor Leids Cabaret Festival 2015!

Voor de zomer hebben we afscheid moeten nemen van de finalisten van 2014 – Tim, Bart en Maud. Met hun grappen, muziek en gedichten nog vers in ons geheugen, gaan we ons ... »

Reportage: HumorTV over het Leids Cabaret Festival

Bekijk hier de reportage van HumorTV over de finale van het VARA Leids Cabaret Festival 2014.Meer zien van de finalisten? Bekijk de speellijst van de Finalisten... »

Terugluisteren: Tim Fransen bij Radio 2

Maandag 17 februari was Tim Fransen te horen op Radio 2. De winnaar van zowel de publieks- als de juryprijs van het VARA Leids Cabaret Festival werd gebeld in het programma Gi... »

Tim Fransen wint Leids Cabaret Festival

Tim Fransen heeft het VARA Leids Cabaret Festival overtuigend gewonnen. Zowel de jury als het publiek verkozen zaterdagavond de Amsterdammer als winnaar.Fransen scoorde m... »

Terugkijken: De Partizanen bij DWDD

Dinsdag 19 februari 2013 waren Merijn Scholten en Thomas Gast, winnaars van het Leids Cabaret Festival 2013, te gast bij De Wereld Draait Door. Het duo vertelt over hun plotse... »

De Partizanen grote winnaar LCF 2013!

De Partizanen, Merijn Scholten en Thomas Gast uit Amsterdam, zijn zaterdagavond gekroond tot winnaars van het VARA Leids Cabaret Festival 2013. Ze sleepten zowel de jury- als ... »

Reportage audities Leids Cabaret Festival 2013

HumorTV deed verslag van de laatste auditiedag van het VARA Leids Cabaret Festival 2013. Acht cabarettalenten zijn door naar de voorrondes op maandag 11 en dinsdag 1... »

Meer nieuws

Tweets

  1. @SG_UU Line-up comedians #ComedyTrain 25-11 bekend! @renevanm @renevanm @ThijsVDomburg @AlexanderPloeg en winnaar @LeidsCabaret Tim Fransen
  2. @LeidsCabaret Het is precies een jaar geleden dat Tim Fransen zich meldde voor het LCF14! http://t.co/fQtiy3J4Gd
  3. @humortv Doe mee met prijsvraag en win 2 kaartjes voor @departizanen (winnaars @LeidsCabaret '13) in @PosttheaterUIT Arnhem: http://t.co/95C46XH1CZ
Leids Cabaret Festival


Het Leids Cabaret Festival is in 1978 opgezet als activiteit binnen de studentenvereniging Augustinus, door toenmalig lid van de vereniging Harry Kies. Ten tijde van het Grote Engagement, het maatschappij-kritische cabaret, de jaren '70. Het bleek zo'n succes dat er werd besloten om er een jaarlijks vervolg aan te geven.

De theaters toonden interesse in de finalisten en wilden ze graag een avond boeken. Harry Kies besloot zijn studentenkamer om te bouwen tot kantoorruimte, en was vanaf dat moment naast festivalorganisator ook impresario.

Het huidige (cabaret) impresariaat/productiehuis BUNKER Theaterzaken is langzaam voortgekomen uit Harry Kies Theaterprodukties dat op zijn beurt voortkwam uit het Leids Cabaret Festival.



Leids Cabaret Festival 2005
Fotografie:
Fotograaf: Studio Boot

Leids Cabaret Festival 2005

Finalisten: Katinka Polderman, Brokstukken en Harry Glotzbach

Jury- en publieksprijs: Katinka Polderman 

Jury: Gerrit Reus, Laura Marcus, Raoul Boer, Merijn Henfling


Jury-rapport KATINKA POLDERMAN
"Katinka Polderman: wie zo heet, heeft geen artiestennaam meer nodig. De Hollandse, nuchtere naam past volledig bij haar presentatie.
De stevige muziek van het begin staat in mooi contrast met het zacht zingende meisje met de akoestische gitaar. Even weet je niet wat je met deze eigenzinnige dame aan moet: quasi onhandige opkomst met spiekbladen op de grond, maar al snel heeft ze het publiek mee.

Katinka maakt met haar onderkoeldheid en ontspannen optreden het podium kleiner en zichzelf groter. Nonchalant en achteloos maakt ze haar grappen, soms met prettige zelfspot. Ze laat stiltes vallen, creëert een ongemakkelijkheid die bijzonder goed werkt. Katinka heeft lef door niet de zaal te willen pleasen, is soms bewust antitheatraal.

In haar liedjes doet ze denken aan Jaap Fischer: origineel en komisch van thematiek, met soms prettig, keihard cynisme, taalkundig slim. Omdat er nog geen loflied op Christina Aguilera bestond, werpt Katinka zich op: "Polderman moet maar doen". Pittige thematiek, bijzonder leuk verwoord. Inhoudelijk is Katinka Polderman sterk. Haar voorstelling lijkt een aanklacht tegen de domheid.

Haar heldere stem is duidelijk nog jong en bij vlagen broos. Haar gitaarspel zou ze zich verder kunnen ontwikkelen - hoewel de simpele akkoorden goed passen bij haar presentatie.
De achteloos de zaal ingeslingerde opmerkingen werken goed. Een grap kan zo opeens voorbij komen. Ook de duiding van haar toneelbeeld met bierkratten is komisch. Ze heeft een kritische blik op de wereld om haar heen zonder al te veel en te nadrukkelijk de actualiteit erbij te halen.

Katinka Polderman is een buitengewoon oorspronkelijk theatermaakster. De jury zag een prachtig programma dat bovendien drie avonden lang op constant niveau werd gespeeld."


Jury-rapport BROKSTUKKEN
"Het eerste dat opvalt aan Brokstukken is dat de heren een écht trio vormen. Arjan Smit, Chris King Perryman en Korneel Evers zijn goed op elkaar ingespeeld. Arjan speelt de onvermijdelijke underdog, zonder dat dit stereotiep uitpakt. Hij is aandoenlijk gestoord.

Brokstukken speelt korte fysieke en theatrale scènes die gaandeweg het programma onderling met elkaar in verband blijken te staan: heldendom blijkt het thema.

Brokstukken liet zich inspireren door de film, dat zie je terug in de onderwerpkeuze en de filmische regie. Ze gaan moeiteloos over van The Godfather naar Studio Sport. Niet alle scènes zijn even sterk: bijvoorbeeld de Westernscène met de pistolen is oeroud.

De jury werd steeds verrast en vroeg zich regelmatig af: wat gebeurt hier? Een eigenzinnige vorm van cabaret. Vreemde typetjes krijgen extra gekte door de enorme uitvergroting of isolatie van één bepaald aspect. De meeste van hun bijna clowneske scènes kennen een spannende ontwikkeling en climax.
Met hun optreden laten de drie zien dat ze snappen wat theater is. Ze beschikken over goede timing, theatrale uitstraling en souplesse. Professioneel theater.

Hun samenzang is prachtig. Dat blijkt als ze aan het eind een ballad zingen in een zelfbedacht taaltje: een sterk slot. De heren laten zien dat ze in hun voorstelling over een multi-inzetbaar stemmenpalet beschikken: van kopstem, via country tot de rauwe godfatherstem.
Een diepere betekenis heeft de jury niet gezien. Brokstukken maakt pretentieloze humor, maar wel intelligent gemaakt humor."


Jury-rapport HARRY GLOTZBACH
"Harry Glotzbach werkt het thema ‘kwetsbaarheid' uit in een vormvaste raamvertelling waarin hij als voetballend straatschoffie tal van actuele thema's de revue laat passeren. Althans, zo was het in de voorronde en de halve finale. Hij opende het festival op maandagavond en speelde zich op donderdag door een krachtige uitvoering en grotere overtuigingskracht naar de finale.

Vanavond verraste hij de jury met een flink aantal ingrepen: een moedige keuze die lang niet overal even goed uitpakte. Hij schrapte zijn raamvertelling over kwetsbaarheid en bracht een flink aantal nieuwe actuele grappen in. En positioneerde zichzelf nog meer als een stand-up comedian. Waar het programma won aan actualiteit, verloor het aan diepgang en samenhang.

Harry is muzikaal en heeft een warme stem. De tekst van zijn liefdesliedje vond de jury niet sterk. Hij is innemend en streetwise.
De jury prijst zijn maatschappelijke engagement.

Harry is duidelijk op zijn gemak op het podium en maakt contact met het publiek. Zijn imitaties zijn vaak raak en getuigen van een goede speltechniek."