je bevindt je hier: Home / Voorstellingen / Kees Torn - Loze Kreten
Artiest...

Kees Torn

Laatste Nieuws

4 sterren voor DVD-box Kees Torn: 'Een monument'

Jacques d'Ancona is zeer enthousiast over de oeuvre DVD-box van Kees Torn. In het  Dagblad van het Noorden kent de theatercriticus Een ommetje met Kees Torn vier van ... »

5 mei 2012: Afscheid Kees Torn in Rotterdam

Zaterdag 5 2012 beleefde Kees Torn zijn persoonlijke Bevrijdingsdag. Hij heeft deze dag definitief afscheid van het theater genomen. Torn debuteerde in 1995 met Laat maar... »

Terugkijken: Kees Torn bij De Wereld Draait Door

Dinsdag 1 mei was Kees Torn te gast bij De Wereld Draait Door. Op Bevrijdingsdag 5 mei speelt hij na een half leven cabaret voor het laatst een voorstelling. Erik va... »

Terugluisteren: de zondagochtend van Kees Torn

Op 1 april omschreef Kees Torn zijn zondagochtendgevoel bij Schiffers.fm. De ochtend laat Kees liever aan zich voorbij gaan. De dichter geeft de voorkeur aan het puzzelen met ... »

Terugluisteren: Kees Torn bij Kunststof Radio

Op maandag 13 februari was Kees Torn te gast bij Kunststof Radio. Bijna een uur lang, een sterk gesprek over Kees' leven, met fijne liedjes tussendoor.Over de liefde ... »

Betaal niet teveel! Weet waar je kaarten koopt

Betaal jij je ook scheel aan kaarten voor Najib Amhali, Theo Maassen en Jochem Myjer? Theaterkaartjes zijn al niet goedkoop, maar door het georganiseerd doorverkopen van ticke... »

Meer nieuws
Kees Torn

Op school schreef Kees Torn (Oostburg, 1967) al tekstjes die hij aan vrienden uitdeelde om hen aan het lachen te krijgen. Hij had voor de rector redenen voor zijn te laat zijn op rijm gezet.

In 1991 doet Kees mee als helft van het theaterduo 'Kees en ik' aan het Groninger Studenten Cabaret Festival en won daar tot vooral zijn eigen verbazing de persoonlijkheidsprijs. In 1994 wint hij, aangemeld door het bevriende theaterduo Basterd met zijn latere regisseur Onno Innemee, in zijn eentje het Leids Cabaret Festival 1994.

Ruim een jaar later maakt hij zijn solo-debuut met 'Laat maar laaien'. Visuele grappen, leuke terzijdes, amusante monologen, absurdistische sketches, onderhoudende gesprekjes met zijn publiek en taalkundige nonsensversjes. De critici zijn vol lof over zijn maffe soort humor, de vreemde visuele vondsten en "grote aandacht voor vormaspecten als metrum en rijm". Met inventieve rijmschema's maakt hij ingewikkelde maar goedlopende zinnen. Soms handhaaft hij een heel lied lang hetzelfde rijm.

In 1999 wint hij zelf de Annie MG Schmidt-prijs voor het beste theaterlied voor zijn lied 'Streepjescode'. november 2007 won Kees Torn een VSCD Poelifinario voor het indrukwekkendste theaterprogramma van het seizoen 2006-2007. Hij kreeg die prijs voor zijn programma 'Dood en Verderf'.

Op 5 mei 2012 speelde Kees de allerlaatste voorstelling van zijn allerlaatste show 'Loze Kreten'. Hij is dan 44 jaar en besluit er na 9 programma's mee te stoppen. 

Gelukkig hebben we 'de beelden' nog: in het najaar van 2011 verscheen er een dvd-box, met daarop alle (nooit eerder op tv uitgezonden!) theaterprogramma's, audiocommentaar tot je d'r in stikt, en vele andere extra's.

Kees Torn schrijft bij gelegenheid een column. In 1999 werkte hij met Mike Boddé, Matthias Giesen en Frank van Pamelen mee aan de CD ‘Het Ultieme Terugblik'.

In Inkijkexemplaar' (Nijgh & Van Ditmar, 2001) zijn alle verzen uit de eerste vier theaterprogramma's gebundeld.

Verder maakt hij wel eens een wandelingetje.



Dood en verderf
Fotografie:
Fotograaf: Menno Leutscher
Laatste woorden
Dood en verderf
Liedje uit Dood en Verderf
Dood en verderf
Persfoto Dood en Verderf
Menno Leutscher

Dood en verderf

Maffe en intelligente woordgrapjes, inventieve rijmschema's en virtuoze liedjes.

Winnaar VSCD Poelifinario 2007

‘Iedereen die zijn huidige programma heeft gezien, is het erover eens. Kees Torn heeft met Dood en Verderf zijn beste programma tot nu toe gemaakt. De teksten zijn als vanouds ingenieus, de rijmvondsten geniaal, de composities virtuoos, de logica onnavolgbaar, en deze keer heeft hij al deze elementen verpakt in een programma dat persoonlijker is dat ooit. Dat niet alleen zorgt voor schudden met de buik, maar ook voor brokken in de keel.'   

Frank van Pamelen

De pers over Dood en verderf:

Volkskrant:
‘Dood en verderf is een onvoorstelbaar mooi programma, een perfecte balans tussen cynisme en gevoeligheid. ... Wat een muzikaliteit, wat een geweldig gevoel voor humor en understatement. Kees Torn heeft zich met dit programma definitief onsterfelijk gemaakt.'

NRC Handelsblad:
‘Meer dan ooit laat Kees Torn in deze nummers ook de ernst van de dood toe, maar de vormvastheid houdt de gevoeligheden mooi in bedwang.'

Algemeen Dagblad (*****):
‘Kees Torn spot met alle piëteit en sacrale omzichtigheid die het sterven omgeven, maar hij doet dat nooit grof.'  

Telegraaf:
‘Maffe en intelligente woordgrapjes, inventieve rijmschema's, virtuoze liedjes, alle ingrediënten waarmee de authentieke Torn zijn plek aan de top van het Nederlandse cabaret heeft verworven. (...) met taal is hij perfectionistisch en prudent, een ware woordkunstenaar.'

Regie: Onno Innemee